maandag 19 augustus 2013

Dank je wel Essent... voor de fijne jaren.



Als je in de shit zit (en mensen die dit hebben meegemaakt die kunnen dit beamen) dan gaat ook echt alles mis. Waarom…? Je bent voor het éne ding aan het vechten, en aan het strijden, en het andere ding daar heb je geen tijd of energie meer voor? Soms is het heel duidelijk hoe een probleem ontstaat. Soms heeft dat gewoon met financiën te maken en andere problemen weer omdat een bedrijf niet mee wil denken. Bij sommige problemen vraag je je echt af hoe ze ontstaan zijn? En hoe je ze had kunnen voorkomen? Tenminste, dat doe ik dan. Ik denk bij alles na over; waar heb ik nu steken laten vallen of wat heb ik verkeerd gedaan of wat had ik anders moeten doen.

Ik ga je nu een verhaal vertellen over Essent waarbij je kunt zien hoe dit soort bedrijven met hun klanten omgaan.

Ik was klant van Essent, al jaren. Het ging al jaren goed. Ik ben op een dag getrouwd en mijn jongens naam werd onze familie naam. “Niets mis mee” zou je zeggen? In die tijd betaalde je gewoon met een acceptgiro of met een overschrijf kaart en alles werd netjes betaald. Nooit waren er problemen. Omdat mijn vrouw een vast salaris had en ik een wisselend salaris, spraken wij af dat zij de vaste lasten zou doen en dat we van mijn salaris alle extra’s en alle leuke dingen zouden doen. Dat was een prima deal en alles leek goed te gaan. Essent wilde in die tijd automatisch gaan incasseren en zij deden dat via het ‘Shared Service Centrum’. (De naam deed veel vermoeden.) Er werd netjes van de rekening van mijn vrouw geïncasseerd onder mijn/onze familie naam. Niks aan de hand.

Totdat mijn vrouw mijn ex vrouw werd. Nu hoor ik je meteen denken “dat zij het probleem was”. Nee mijn ex vrouw heeft met de problemen met Essent niets te maken gehad. Mijn ex is op vrijdag 17 december 2004 verdwenen en op maandag 20 december heb ik alle bedrijven netjes een faxje gestuurd dat vanaf die datum van ‘mijn eigen ‘ rekening geïncasseerd mocht worden. “Niets aan de hand” zou je zeggen?  want ik behoud gewoon de zelfde naam namelijk mijn eigen familienaam. Ik woonde ook nog op hetzelfde adres alleen het banknummer wijzigde. Maar dat snapte ze niet helemaal bij Essent. Mijn oude account met als eindcijfer 1 werd afgesloten. Ik kreeg een verhuisbericht en verhuiskosten gedeclareerd door Essent. Ik heb daar over gebeld en de fax nogmaals doorgestuurd. Maar nee, ik kreeg een nieuw klantnummer eindigend op een 2. “Weer niets aan de hand” zou je zeggen? Alleen wilde ik die verhuiskosten niet betalen omdat ik niet verhuisd ben er is ook niets veranderd als alleen het banknummer. “Moet niet tot problemen lijden” zo zou je denken? Bij de huur en water en Kpn en dergelijke ging het ook goed.

Tot ik uiteindelijk een voorschotbedrag zag? Met mijn ex vrouw samen betaalde we samen zo’n 140 euro. En nu moest ik in mijn eentje ineens 264 euro gaan betalen? Dat was ik niet van plan! Dus belde ik weer met Essent om het voorschotbedrag om laag te zetten? Wat kreeg ik van de dame in kwestie te horen? “ Ja, mensen schaffen allerlei nieuwe apparatuur aan hé? Zonnebank, aquarium, bubbelbad, plasma tv”. Ik zei tegen haar, “Wat denk je nu zelf? Ik ben nog niet eens gescheiden en heb daar het geld niet voor? Ik ben blij dat ik rond kan komen? Ik wil gewoon dat voorschotbedrag omlaag hebben? Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?” “Nee”, zei het meisje “dat gaat niet. Want het voorschotbedrag is berekend aan de hand van het verbruik in de afgelopen jaren en het aantal inwoners en het volume van het huis”. Ik zei “Ik woon er al jaren?! dus het gemiddelde verbruik moet ruim 120 euro per maand minder zijn? Plus daar hield ik zelfs nog van over en nu woont er ook nog eens een persoon minder? Snap dat dan”? Maar nee, dat snappen ze bij Essent niet. Dat is te moeilijk. Wel kreeg ik een mooie folder met Essent bespaar tips. En of ik via hun mijn huis wilde laten isoleren wat ik dan zelf moest betalen. En slimme energie meters die ze dan bij mij in rekening zouden brengen? Sukkels!

Ik dacht, “weet je wat? Ik betaal netjes iedere maand die 140 euro dan komt dat bij de eind afrekening wel goed”. En wat denk je? een paar maanden later al werd ik afgesloten? Omdat ik mijn rekeningen niet betaald zou hebben? Dus ik bellen met Essent en met de deurwaarder… Maar hoe goed ik het ook uit probeerde te leggen en hoe duidelijk mijn betalingsafschriften ook waren, ze wilden het niet snappen. Dus ben ik naar de gemeente (Loon op Zand) gegaan. Daar trof ik toen Ilse de Man. Die wilde mij niet helpen en de gemeente wilde mij ook niet helpen. Wel verwezen ze mij daar naar maatschappelijk werk? Die hebben natuurlijk ook niets gedaan. Niet eens gebeld met Essent van “waar denken jullie nu helemaal mee bezig te zijn”? Niets!  Uiteindelijk kwam ik bij schuldhulpverlening uit. (toen nog van Triangel nu stichting Juvans) En daar leek het er op dat ik iemand trof die het snapte. Maar ook die man heeft helemaal niets gedaan. O sorry, jawel, hij heeft mij geadviseerd even contact met Essent op te nemen en dan zou het opgelost zijn. Want dit was toch zo’n domme vergissing dat zou Essent volgens hem echt wel snel recht zetten zo was zijn ervaring. Nee daar heb je wat aan?!

Ik zat toen nog bij Das rechtsbijstand? En via de Das kwam ik bij Advocaat Linssen terecht in Tilburg. Deze advocaat zou het voor mij wel eens oplossen allemaal. Hij gaf les aan de KUB en in zijn klas zat een bedrijfsjurist van? Je raad het al, Essent. Die advocaat heeft dit onder de tafel met die jurist van Essent geregeld en al snel werd ik weer aangesloten met een nieuw klantnummer 3.

Nu hoor ik je denken “eind goed al goed”? Maar nee… het is Essent, dus na een paar maanden kreeg ik alsnog die deurwaarder ivm bijkomende kosten. Verhuiskosten twee keer en aan en afsluitkosten buitengerechtelijke kosten etc. etc.  Dit keer werd ik gelukkig niet afgesloten… fieuw! Ik denk dat met die deurwaarder moet niet zo moeilijk zijn? Dus ik het hele verhaal nogmaals uitgelegd aan die deurwaarder en dat alles dus ‘in der minne’ geregeld was. Maar omdat advocaat Linssen alles onder de tafel geregeld had stond er dus niets op papier? En had ik dus geen enkel bewijs? Bij Essent wisten ze van niets er stond ook niets in het systeem en de zaak was ook niet teruggehaald bij de deurwaarder. Bovendien had de deurwaarder de zaak van Essent over gekocht en hij vond dat ik dit met hem had moeten regelen… Dank je wel advocaat Linssen!

Dus ben ik wederom naar het juridisch loket gegaan en heb een advocaat toegewezen gekregen. Uiteindelijk is alles medio 2006 in der minne geschikt. Ik hoefde de bijkomende kosten niet te betalen. Ook de verhuiskosten niet en ook de kosten van de deurwaarder niet.

Ik was dus pas een jaar gescheiden en zat helemaal niet te wachten op dit soort ellende? Mensen om mij heen, familie, vrienden, hebben mij wel steeds geholpen (waarvoor mijn dank) maar die hadden wel zo iets van “hoe kan dat toch elke keer”? Hoe kan het zijn dat hij steeds zo’n problemen heeft? Dat ik steeds zoveel problemen heb?

Omdat ik van Essent af wilde ben ik overgestapt naar Eneco. Dat zou de problemen misschien wel oplossen Maar in die tijd kon je wel je energie afnemen van een andere energie leverancier maar je netwerkkosten moest je toen nog gewoon aan Essent betalen. Dat was balen…

Ik betaalde netjes iedere maand aan Eneco en moest geloof ik nog 13 euro per maand aan Essent betalen? Inmiddels had ik bij Essent al het vierde of vijfde klantnummer. Maanden lang ging dit goed totdat ik van Essent weer vreemde brieven kreeg, met ‘dat ik geen energieleverancier zou hebben’???  plus ik zou volgens Essent mijn netwerkkosten niet betalen? Ik weer een telefoontje aan gewaagd en mijn klantnummer doorgegeven en de betaalbewijzen door gefaxt  Daar gingen uiteraard weer maanden overheen voordat dat geregeld was? Inmiddels kreeg ik iedere week zo wat betalingsherinneringen van Essent met bijkomende kosten en verhogingen van soms 24 euro, maar soms ook zelfs 49 euro? Toen dacht ik dat alles geregeld was bleek ik toch nog te worden afgesloten want er stonden nog buitengerechtelijke kosten open? Dus in augustus 2008 toch maar weer die advocaat geraadpleegd? Inmiddels had Essent ook zijn advocaten in stelling gebracht!

Wat bleek nu; Ik ben overgestapt van Essent naar Eneco en hoewel ik op hetzelfde adres ben blijven wonen en mijn naam en rekeningnummer hetzelfde bleven? heeft Essent toch weer een nieuw klantnummer voor mij aangemaakt. Bovendien stond ik bij Eneco en Essent wel bekend onder dezelfde familienaam maar gaf Eneco alleen de eerste letter van mijn voornaam door aan Essent en bij Essent stond ik bekend met twee letters als initialen. Nu zul je zeggen? ”Zelfde naam, zelfde adres, zelfde banknummer… als je dat als medewerker van Essent eventjes controleert dan is dat zo hersteld”? Maar nee dat is volgens Essent niet te controleren want ze hebben 5 miljoen klanten? Dan denk ik als je 1 klant al niet van dienst kunt zijn? Wat moet je dan met 5 miljoen klanten? Maar ja ook bij Essent zitten managers en bestuursleden (want die zijn nog veel erger) die dit allemaal helemaal niet interesseren? Die weten niet wie ik ben? En die interesseren zich al helemaal niet in mijn verhaal. Het enige wat hun interesseert is bonussen binnen graaien en aandeelhouders tevreden houden… En dat zou nu eens verboden moeten worden!!! Vroeger was de staat eigenaar en dus aandeelhouder van zo’n bedrijf. Dat was veel beter.

Maar goed, uiteindelijk is in 2008 door tussenkomst van beide advocaten alles weer netjes ‘in der minne’ geregeld. Ik kon klant blijven bij Eneco en met Essent was nu ook alles geregeld en De advocaat van Essent heeft samen met mijn advocaat een overeenkomst opgesteld dat er geen vorderingen meer van beide kanten mogen komen van ‘voor’ deze datum. Dat leek mij een prima plan. Want ik had wel geleerd van de vorige keer dat er niets op papier stond.

Dit ging twee jaar goed totdat Essent met zijn Shared Service Centrum werd overgenomen door Enexis. En nu zul je denken dat de problemen nu met Enexis verder gingen? Nee wat heeft Essent nu gedaan? En dan zul je zeggen “nee” zo gestoord zijn ze niet? dit is echt niet waar! dit kan niet? Jawel… toen op 1 september 2010 Enexis alles van Essent overnam en alle betalingen dus ook netjes over gingen van Essent naar Enexis. (daar zat toen een overgangsperiode in van een paar maanden) In die paar maanden heeft Essent wederom betalingen achter gehouden waardoor ik van Enexis aanmaningen kreeg voor de betalingen van 1 september 2010. Ik heb vervolgens aan Enexis aangetoond dat ik die betalingen netjes gedaan had. Daar trof ik een vriendelijke dame, die deze zaak samen met mij goed heeft op weten te lossen.

Zij heeft contact opgenomen met haar oud collega’s van Essent en weet je wat ze daar te horen kreeg? Dat ze mij niet moest geloven? Ik zou niet te vertrouwen zijn? Ik zou rekeningen niet betalen en volgens Essent steeds verhuizen en wisselen van klantnummer om zodoende de boel te ontwijken? En als Essent me dan weer wist te vinden zou ik dreigen met advocaten en met de media? Ik mag niet aanzetten tot haat want dan wordt ik dadelijk weer gearresteerd, maar dit soort mensen zouden werkelijk gestraft moeten worden… Helaas krijg je terug wat je een ander toewenst dus wens ik hun toe wat ze verdienen. Maar je wordt toch helemaal simpel van dit soort mensen?

Uiteindelijk heeft het toen nog bijna een jaar geduurd voordat het met Essent echt opgelost was. Ik heb heel dit verhaal wel aan de advocaat van Essent laten weten. Dat hij zo’n corrupte bende verdedigd. Maar daar had de advocaat geen antwoord op. Waarschijnlijk wordt hij juist betaald om dit soort corruptie te bedenken? Die dame van Enexis heeft het uiteindelijk wel voor mekaar gekregen dat Essent uiteindelijk de centen terugbetaald heeft?

En weet je wanneer? Op de dag dat Vara’s Kassa er met een Camera binnen zou stappen? Vind je dat nu niet zielig? Zo is Essent… Ik vind dat die dame van Enexis een bloemetje verdient en ik ben van mening dat Essent aan mij ook excuus mag maken en het goed mag maken in welke vorm dan ook?
Maar tot nu toe heb ik helemaal niets van Essent vernomen?

Ik heb dit verhaal ook aan de krant voorgedragen maar er lijkt geen krant in geïnteresseerd te zijn?

Ik denk dat dit alles de schuld is van Balkenende. Sinds dat hij kwam met die VOC onzin? In die tijd heeft hij ook gezegd dat we de verantwoording meer bij de burger neer moesten leggen? Vanaf dat moment was dat het startsein voor bedrijven om dit soort dingen te gaan flikken? En deze zaak is gelukkig niet voor de rechter geweest maar rechters werken hier nog veel harder aan mee! Want weet je wat een rechter in deze zaak zou zeggen? Dat ik die 264 euro gewoon had moeten betalen dan was dat niet gebeurt? Ja als je net als die rechters hier tonnen krijgt dan kun je dat wel betalen ja maar als je net als ik maar net rond kunt komen moet je er dus voor vechten? Rechters snappen dat niet want die kennen dit soort problemen niet, want die kopen hun problemen gewoon af omdat ze het geld hebben. Plus daar komt bij dat ik voor 7 euro een heel uur moet werken en zijn verdienen misschien wel 2 of 3 honderd euro per uur. Dus die gaan hier geen uren aan besteden die betalen gewoon!

En dat is ook een reden waarom ik onlangs zo boos werd op Ivo Opstelten omdat hij zij dat de drempel voor mensen te laag is om naar de rechtbank te gaan… Nee Ivo!!!  je moet het voor mensen in de laagste loonklasse helemaal gratis maken… dan laten bedrijven het voortaan wel uit hun hoofd om dit soort dingen te flikken? Ivo snapt er weer helemaal niets van. Waardeloze vent.

Deze zaak is nu achter de rug maar als je hierop wil reageren doe dat dan op wiegeloofjij@gmail.com
Of deel mijn blogs op facebook/wie geloofjij.

Als je mij met een van mijn andere zaken wil helpen dan mag je ook altijd reageren




Geen opmerkingen:

Een reactie posten