dinsdag 13 augustus 2013

Mc Donalds haalt Big Mac uit het assortiment...



Zaterdag avond zijn wij naar de Efteling geweest. Het was een zomeravond en het weer was goed. Het clubje vrienden waarmee we waren was ook gezellig dus de avond was geslaagd. Anita Meyer kwam optreden. Een zangeres die nog altijd erg goed kan zingen. Helaas moest zij mee zingen met een orkestband. (misschien zelfs wel van minidisk waarvan de geluidskwaliteit toch al bedenkelijk is?) Ik ga er van uit dat de keuze om echte muziekanten weg te laten niet van Anita zelf komt maar van de Efteling?

Voorheen hadden ze een mega groot podium met elke Zaterdag een liveband. Net iets meer dynamiek en daardoor net iets meer sfeer. Maar helaas de Efteling heeft tegenwoordig nieuwe directeuren en die denken niet meer in sfeer en in kwaliteit maar in geld verdienen en aandeelhouders tevreden houden…

Oude directeuren van de Efteling waren mensen die van jongs af aan in de Efteling kwamen en als kind al in de Efteling werkzaam waren en zo op wisten te groeien tot directeur. Mensen met een hart, een hart voor de Efteling. Ik heb zelf ook in de Efteling gewerkt en vroeger was het een eer om in de Efteling te mogen werken het was ‘een elite baantje’ maar tegenwoordig nemen ze alles aan. Er wordt zelfs niet meer op uiterlijk of uiterlijke verzorging gelet. Vroeger kregen we nog een cursus Gastheerschap maar dat zit er nu ook niet meer in. Niet alleen de kwaliteit van het personeel holt hard achteruit maar darmee ook de mentaliteit. Mensen staan er niet meer met hun hart te werken maar ze werken omdat ze geld nodig hebben. En dat is toch een groot verschil met vroeger.

De afgelopen jaren zijn er in de Efteling grote veranderingen doorgevoerd. De kleding is veranderd en volgens het personeel zelf geen verbetering. Er is duidelijk niet nagedacht of kwaliteit en comfort. Er worden steeds maar dingen bijgebouwd maar er wordt niet gekeken of deze nieuwe dingen wel passen in de Efteling? Of het sprookjesbos. Het moet allemaal groter en daarmee verliest de Efteling zijn kracht en het sprookjesbos zijn charme. Maar ja het zijn directeuren die hun stempel willen drukken. En het zijn allemaal mannetjes. Ze hebben er zelfs één gehad die van Eindhoven airport kwam? Wat weet die nou van de Efteling? Eerst heeft hij in Eindhoven de boel verkloot en daardoor bijna failliet laten gaan? En nu komt hij de Efteling omzeep helpen en het geld op maken aan verkeerde dingen? Het zijn allemaal mannen die de Efteling kapot maken en het hart uit de Efteling hebben gehaald. En dat is jammer. Het zijn allemaal mannen die de Efteling niet kennen en dus geen hart hebben voor de Efteling. Ze wilden zelfs het diorama weg doen omdat het te veel aan onderhout zou kosten? Maar ze zetten wel een fontein neer van 11 miljoen? Sorry hoor maar dan snap je het niet helemaal? Dit klinkt hetzelfde als dat je directeur wordt van mc Donalds en voorstelt om de Big Mac uit het assortiment te halen en de milkshake te vervangen…?

De mentaliteit van personeel veranderd maar ik denk zeker dat dit voor het grootste deel komt door hoe managers met hun personeel omgaan. Vroeger werkte je een aantal jaar op een afdeling en werd je vanzelf manager. Maar nu worden er mensen van buitenaf aangetrokken die totaal geen kennis en ervaring hebben maar dan toevallig een management opleiding gehad hebben? Die moeten personeel nu gaan vertellen hoe zij hun werk moeten doen? Terwijl ze zelf nog nooit gewerkt hebben? Kom op zeg! Ik weet dat dat de tendens van deze tijd is maar dit moeten we toch niet willen?

Managers krijgen niet de opdracht om het werk leuker en makkelijker te maken zodat het personeel er graag werkt en dit uitstraalt op de gasten maar er moet winst gemaakt worden en efficiënt gewerkt worden. Verantwoordelijkheden moeten afgenomen worden maar als er iets gebeurt krijgt het personeel wel de schuld. Kortom we gaan hier naar een Amerikaans systeem en dat moeten we absoluut niet willen.

Hierdoor belandde mijn vriendin en ik gisteren in een hevige discussie. Zij zei dat dit niet te veranderen is en dat ik me er maar eens bij neer moest leggen? Ik weet dat dit wel te veranderen is maar dan moet je het wel willen. Ik zei dus tegen haar “ja, en ‘daar’ gaat de wereld dus van naar de kloten! Van mensen die zich overal maar bij neer leggen! Die veranderen niks.”Ik ben van mening dat je de wereld wel kunt veranderen, maar dan moet je het wel doen! En dan moeten mensen het wel willen. En ik wil de wereld verbeteren en veranderen. En ik weet zeker dat dat lukt e dat dat kan. Kijk maar eens in Egypte en andere Arabische landen. Ook daar dachten velen dat er geen verandering mogelijk was? En kijk nu als je maar wil.

En alleen aandeelhouders tevreden houden is nooit het doel van een bedrijf.
Een mooi product maken en tevreden klanten zou in mijn beleving altijd het uitgangspunt moeten zijn. Dus zeg ik; maak een eind aan aandeelhouders. En maak een eind aan directeuren en managers van buitenaf die een bedrijf niet kennen en daarmee een bedrijf of product (zoals de Efteling) kapot maken. En alleen maar aan hun eigen portemonnee denken.

Kijk op op Facebook/wiegeloofjij en deel mijn verhaal...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten