Ik zat dinsdag avond weer eens te kijken naar Knevel en
van den Brink. En zoals eerder gezegd ik ben geen fan. Maar ja, wat moet je
anders kijken zo op de late avond. Het ging over twee zaken die burgers
gewonnen hebben omdat ze gezamenlijk een zaak aangespannen hadden tegen Aegon
en tegen de Staatsloterij. Dat deze burgers gewonnen hebben vind ik een groot
goed. Jammer alleen dat de betreffende partij niet harder gestraft word en de
lijdende partij niet beter gecompenseerd word. Het kost een burger namelijk
niet uren of dagen maar jaren om tegen dit soort grote partijen te procederen.
Daar de mensen in dienst van zo’n maatschappij of organisatie gewoon loon
krijgen dus die maakt het niet uit hoe lang een zaak duurt of hoeveel geld
daarin gestoken wordt.
Ik ben wel van mening dat we dit allemaal aan die
vervelende Balkenende te danken hebben. Niet als persoon, maar wel als Premier.
Hij was namelijk degen die zij dat we meer verantwoording bij de burger neer
moesten leggen. En het lijkt er wel op dat dat vanaf dat moment een vrijbrief
is voor bedrijven en organisaties maar vooral ook voor de overheid om alle
verantwoording ineens bij de burger neer te leggen. De burger moet het ineens
allemaal maar weten. De burger moet het ineens allemaal maar lezen en
vergelijken en de kleine lettertjes lezen. Terwijl de bedrijven die het verkopen
of aansmeren weten wat de voorwaarden zijn en wat er in de kleine lettertjes
staat? Het lijkt er wel op dat sinds dat Balkenende dit gezegd heeft het
een vrijbrief is voor bedrijven om maar
aan te klooien?
Zoals Antoinette gisteren zei, “dat bedrijven willes en
wetens polissen verstrekken waarvan zij weten dat er iets niet goed aan is maar
dit niet aan de klant mede deelt”? Dat gebeurt bij heel veel bedrijven.
Ik heb zelf bij UPC gewerkt. We weten allemaal dat de
klant nu gebruik kan maken van de wet ‘koop op afstand’ en de ‘zeven dagen op
zicht’ regeling. Wat denk jij hoe UPC daar mee om gaat? Die sturen zo’n product
pas na een week op. De werknemers moeten dan tegen de klant zeggen “o sorry, er
is iets mis gegaan met uw bestelling. Ik zal het opnieuw in het systeem zetten
en dan komt het alsnog uw kant op”. Inmiddels zijn die zeven dagen dan mooi
voorbij. En zit de klant aan het product vast of het product ne wel of niet
werkt.
Dit gebeurt helaas heel veel. Dat bedrijven klanten iets
aan smeren en weten dat er iets mee mis is maar er niets aan doen. Dat soort
bedrijven zou aangepakt moeten worden. UPC heeft nu de Horizon box en weet wat
daar allemaal mee mis is maar verteld de klant dat niet voordat ze de klant
zo’n ding aan smeren. Maar UPC doet er ook niets aan om dat apparaat te
verbeteren. Dat apparaat functioneert alleen onder de ideale omstandigheden als
de klant verders niets raars in huis heeft of anders dan ideaal want anders
werkt hij niet en gaat hij never nooit meer werken. De klant kan dan ook niet
meer terug naar de oude situatie dus blijft vast zitten aan een apparaat dat
niet werkt.
Niet alleen bedrijven maar ook de overheid werkt hier
hard aan mee. Dat wij burgers alles maar goed moeten doen en als we op
problemen stuitten dan is dat ineens ons probleem. Maar als de overheid fouten
maakt? Oei oei oei dan is er ineens niemand thuis… Ik bedoel, zijn die belastingcenten
al terug die minister Wekers heeft kwijt gemaakt?
Ik ben zelf ruim acht jaar bezig geweest om aan te tonen
dat UWV anders had moeten handelen? Ik ben door toedoen van het UWV
arbeidsongeschikt geraakt maar dat erkennen ze niet. Ik ben uiteindelijk in de
bijstand terecht gekomen en bij de voedselbank (lees andere columns) mijn
schade is meer dan een ton en wat bieden ze nu? Twintig duizend euro. Daar kan
ik net mijn schulden van af betalen en dan heb je het gehad. Maar als wij een
fout maken? dan moeten we ineens alles
terug betalen en krijgen we er ook nog een boete overheen?
Als je nog denkt dat je in een rechtstaat woont?... Vergeet
het maar!
Vanavond waren er wel twee hele goede onderwerpen! Het lijkt
wel of de redactie naar me luistert. Eén onderwerp ging over de bescherming van
‘klokkenluiders’ en het afhouden van Justitie. Dus klokkenluiders de
gelegenheid bieden om zaken te melden zonder dat ze hiervoor direct vervolgd
worden of naar een rechtbank moeten. Dat vind ik een heel groot goed. Want, je
wordt never nooit niet beschermd als burger als je iets meld of iets aan de
kaak stelt. Je wordt als burger aan je lot over gelaten en er is werkelijk geen
enkele instantie die je daarbij helpt ook de ombudsman niet. Mijn zaak tegen
het UWV is allang bekend bij de nationale ombudsman. Ik heb diverse gesprekken
met de ombudsman gehad en ben van mening dat ik echt niet de enige ben? Maar de
ombudsman doet er helemaal niets mee! Vind ik persoonlijk best triest.
Het tweede onderwerp ging over fraude bestrijding. Ik ben
van mening dat er nog veel meer gefraudeerd word en dat burgers er niets tegen
willen of kunnen of zelfs durven doen. Ik denk dat omdat overheden en vooral
ambtenaren macht hebben en deze macht ook uitoefenen en dat burgers zich
bedreigd voelen door deze ambtenaren.
Ik denk dat als je deze fraude wil bestrijden dat je ook
hierin weer mensen in bescherming moet nemen dat deze organisatie of overheidsinstelling
je niet later terug kan pakken voor het melden van een fraude.
Dus ik denk dat beide partijen die vanavond aan tafel zaten
elkaars krachten moeten bundelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten