woensdag 12 juni 2013

Hondsdolle hondenfokkers



Hondsdolle hondenfokkers.

Gisteren in het nieuws; Mijn vriendin riep nog vanuit de keuken…”Wie is daar wakker geworden?”. In onze beleving hebben deze mensen veel te lang onder een steen geleefd en het is vreemd dat dit nu pas in het nieuws is en dat mensen nu pas bij hun verstand komen dat dit toch echt niet langer kan. Wij pleiten er al lang voor.

Het is al jaren bekend dat Broodfokkers te veel honden hebben liggen en deze nauwelijks verzorgen. Ook worden bij deze honden stembanden doorgekipt om te voorkomen dat ze te veel blaffen. Bij broodfokkers gaan de pups al veel te jong weg met alle gedragsproblemen van dien. Maar ja, anders kosten ze te veel hé? Rij hier op zondag maar eens de grens over naar de Puppie markt in Baarle. Daar zie je alle verschrikkingen zitten. Heb je wel eens uitgerekend hoeveel pups je per jaar moet fokken wil je er een beetje van kunnen leven? Een hond draagt 9 weken. Er komen gemiddeld vijf pups uit per keer. Als ze normaal geboren worden dan heb je geluk maar meestal moeten ze geholpen worden. Dat kost je een vee arts. Of fokkers doen het zelf op barbaarse wijze. Dan zijn die pups er en moeten ze eten. Maar ook moederhond moet extra eten om de pups te kunnen voeden. Dan moeten ze ingeënt worden. En na zes of acht weken nogmaals. Het kost je een paspoort en of papieren. Het kost je je hok en overige ruimte. En dan hebben we het nog niet over de tijd dat je er aan kwijt bent want je kunt er m.i. geen baan naast hebben.

Op broodfokkers wordt al jaren gelet maar in mijn beleving niet voldoende. Ik weet niet hoeveel keer per jaar er gecontroleerd wordt en of dit vooraf wordt aangekondigd maar dergelijke problemen zijn helaas nog steeds de orde van de dag. In België wordt er naar mijn beleving nergens op gelet. En als je de reacties op het bericht van RTL leest dan maken mensen zich nog het meest zorgen over de pups die in het Oostblok maar ook in de Zuid-Europese landen gefokt worden en onder het mom van straathonden naar hier komen. Bridget Maasland heeft al jaren een stichting waarmee ze aan twee kanten geld ontvangt. Namelijk van de donateurs die geld geven om puppies vanuit Spanje e.d. naar hier te halen en van de fokkers uit die landen die maar wat blij zijn met haar stichting omdat zij voor afzet van de puppies zorgt. Het initiatief van haar stichting is misschien wel een leuk ideetje maar de uitwerking niet. Het lost de oorzaak van het probleem niet op en vergroot het probleem alleen maar.

Hetzelfde gebeurt uiteraard ook met adoptie kindjes uit Sri Lanka en China e.d. ook dat heeft de Tros geloof ik al jaren geleden aan de kaak gesteld dat de verruiming van het adoptiebeleid de handel in kinderen in die landen alleen maar in de hand werkt.

In het Item van RTL wordt ook gesproken over hobby fokkers. En natuurlijk bedoelen we daar niet mensen mee die toevallig een nestje hebben van fikkie van de buren. Maar er zijn serieus mensen die op van die Shows komen en die met elkaar afspreken om van Maastricht naar Groningen te rijden om hun zogenaamde ‘rashond’ te laten fokken met die nog ziekere rashond uit Groningen. En daar worden dan ook nog eens achterlijke bedragen voor betaald. Die fokkers die zichzelf hobbyfokkers noemen maar het eigenlijk allang niet meer zijn! 

Ik kom ook liever niet op shows. Ik ben geen fokker maar heb nu wel een hond die ik opvang omdat hij zogenaamd niet goed genoeg zou zijn voor shows. Dan wordt zo'n hond afgedankt. Ik ben van mening dat hondenfokkers en mensen die shows lopen ook veel te ver gaan. Ik heb kennissen die zelf ook herders hebben en met die honden fokken. Zij fokken ze op kleur? Oké de hond die ik heb vind ik mooi maar wat maakt de kleur nu uit? Zij keurde mijn hond af omdat een van zijn oortjes hangt? Wat maakt dat nu uit?! Dat hangende oortje is juist super lief! Die mensen zijn zo gek om oortjes met kauwgom om te buigen of soms zelfs met satéprikkers in de oren om de oren in de juiste stand te krijgen? Werkelijk belachelijk! Onlangs was ik in Eindhoven op een show. Daar zaten nog meer van die hondsdolle hondenfokkers. Daar werd mij een hond aangeboden ergens uit Groningen. Hij was echt supermooi dat moet ik toegeven. Ik mocht hem voor een vriendenprijsje mee nemen omdat hij niet goed was voor de show. Vriendenprijsje? Je kon er een leuke tweedehandse auto voor kopen en dan moest ik hem ook nog in Groningen komen halen. En wat was er mis met de hond? Er zat een tandje scheef waardoor hij geen mooi gebit had? Bij mijn oude hond waren alle tanden afgesleten… Van het spelen met de bal en de stok? Maar mijn hond en ik waren ‘wel’ gelukkig samen.

In mijn beleving zouden die shows verboden moeten worden. Het probleem is dan dat het de illegaliteit in gaat. En die mensen gaan dan toch wel door. en mensen beboeten die aan zo'n show mee doen heeft ook geen zin.

Ik heb tien jaar geleden een nestje gehad van twee compleet verschillende soorten herders. Er kwamen prachtige lieve pups uit. Alle kopers die bij mij kwamen kijken hadden stuk voor stuk herders gehad die zijn overleden aan erfelijke ziektes. Juist omdat de moeder een Canadees was en de vader een Langharige Duitser en allebei geen HD. kwamen de mensen bij mij. De honden hadden geen ziektes en de baasjes waren gelukkig. Het waren geen ‘rashonden’ en hadden geen certificaat van de Raad van Beheer maar de baasjes waren er niet minder blij mee…

Weet je wat alles nog erger maakt? de ‘Raad van Beheer’. Die werken het doorfokken en inteelt in en erfelijke ziektes in de hand. Zij keuren het goed hoe er met sommige rassen wordt omgegaan. En belonen het nog met een certificaat ook. De herder die ik nu opvang heeft zowel aan vaders als aan moeders kant HD, en er mag gewoon mee gefokt worden en mijn hond heeft gewoon een certificaat afgegeven door ‘de Raad van Beheer’. Zij vinden dat blijkbaar normaal? Ik zou zeggen als een hond al HD heeft dan moet je dat er uit proberen te fokken en dat doe je niet door er een hond op te zetten die ook al HD in de familie heeft?! Ik zou als Raad zeggen dat ik voor zo’n hond geen certificaat af geef? Dan is het ook niet meer interessant om er mee te fokken. Het wordt pas weer interressant als die HD er uit is. Ook loopt onze hond moeilijk en ja ook deze herder heeft een erfelijke vorm van Kanker. En voor alle duidelijkheid ik vang deze hond op omdat hij werd afgedankt. Ik heb er niets voor betaald en ik ben ook niet iemand die alle honden maar opvangt. Juist dan werk je het ook weer in de hand. De Raad van Beheer vangt veel geld/heel veel geld voor dit soort belachelijke praktijken. Wil je een hond over laten schrijven dan vragen ze er nog eens geld voor. De Raad van Beheer zou wat mij betreft verboden moeten worden. en de werknemers voor de rest van hun leven achter de tralies. Stembanden er uit, en om de negen maanden een nestje… (maar dat mag je in Nederland niemand toewensen hé? Want we zijn een humaan land. Maar onze dieren doen we het wel aan?)



Op de site van RTL is werkelijk een bom gebarst met alle reacties over dit onderwerp.
Lees meer…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten