zondag 2 juni 2013

Ambte'nare'mensen



Om aan te geven hoe ambtenaren denken….
Mij is ook wel eens een baan als ambtenaar aangeboden. Ik heb dit geweigerd. Op de eerste plaats wil ik alles doen; Achter de vuilniswagen, schoffelen, putjes scheppen. Ik heb overal respect voor maar ambtenaar zou ik nooit willen worden. Je zult op een feestje zitten en moeten vertellen wat je eigenlijk doet? Je schaamt je kapot. Nee ambtenaar zou ik nooit willen worden. Bovendien zou ik de eerste dag al ruzie met mijn collega’s hebben. Ik kom uit een vakgebied waar je niet moet lullen maar moet doen. Er is maar één doel in mijn vakgebied en dat is dat ‘s avonds die show moet staan en hoe je het doet dat interesseert niemand, als je het maar doet. Want om acht uur loopt die zaal vol en zit er 1500 man achter het doek die een veel te duur kaartje gekocht hebben. En in mijn vakgebied heb je iedere dag maar 1 kans en als je het verknald dan heb je het verknald en kun je het niet meer herstellen want het is al gebeurd. En 1500 man hebben dat dan gezien. Ambtenaren hebben die mentaliteit niet! Het lijkt hun allemaal niet te kunnen schelen. Het lijkt hun allemaal niet te interesseren. Wat een ander er van vindt of hoe een ander het ervaart of wat het met een ander doet. Eigenlijk zijn alle ambtenaren enorme narcisten. En ook al denken 16 miljoen mensen er anders over en ook al kijken die 16 miljoen mensen toe en veroordelen het? Een ambtenaar zal nooit toegeven dat ze een fout gemaakt hebben of dat ze iets moeten veranderen. Daarom zal ik snel ruzie met ambtenaren hebben. Als ik in een gemeentehuis zou werken en er zit een dame te wachten om geholpen te worden en mijn collega is te langzaam of te laks om zo iemand te helpen dan zal ik die collega zeggen dat ze die persoon eens snel moet gaan helpen. En als iemand iets belangrijks nodig heeft wat lang gaat duren zal ik zeggen kun je het niet mogelijk maken dat dat wat sneller gaat dan? Je hoort toch dat die meneer of mevrouw dat snel nodig heeft? Snap je dat dan niet? Nee dat snappen ze inderdaad niet en het interesseert hun nog veel minder…
Een ambtenaar zal op woensdag al zeggen dat iets deze week niet meer gaat lukken en een ambtenaar zal niet zijn best doen om zijn werk af te maken, en als een ambtenaar merkt dat het niet meer voor vijf uur gaat lukken beginnen ze er al niet meer aan. Die mentaliteit heb ik een gruwelijke hekel aan! Eigenlijk zouden alle ambtenaren eens in het bedrijfsleven moeten gaan werken. Dan zullen ze zien dat ze het niet zullen redden omdat ze het tempo en de mentaliteit niet aan zullen kunnen. (Uitzonderingen daar gelaten.) Ambtenaren zullen dan voor de rest van hun leven door het leven moeten met een stempel getatoeëerd met geschikt of ongeschikt er op. Ik weet dat we dat hebben afgeschaft en dat ik bij sommige mensen vervelende gevoelens oprakel maar voor ambtenaren zou het eigenlijk weer ingevoerd moeten worden. Of we moeten iets anders verzinnen met een T hemd dat ze verplicht dagelijks zouden moeten dragen. Met daarop niet geschikte ambtenaar…
Om aan te geven hoe ambtenaren werken en denken…
Afgelopen week was het pleinfestival in Kaatsheuvel (gemeente Loon op Zand) Dit pleinfeest word midden in een woonwijk gehouden waar voor veel overlast wordt gezorgd. Daarnaast moet de gemeente ook iets doen met een parkeerbeleid. En daar voel je het al aankomen… Beleid is niet echt hun sterkste punt daarnaast parkeerbeleid zorgt werkelijk altijd en overal voor problemen. In dit geval heeft de gemeente bedacht dat alle bewoners een parkeervergunning krijgen voor 1 auto. Per adres. Heb je dus een tweede auto dan moet je hem maar een straat verderop zetten. Ik weet niet wat de regel is als mensen een eigen oprit hebben en daar hun auto plaatsen en hoe het zit als een ander zijn auto op jouw oprit zet? Want dat komt in Kaatsheuvel ook nog al eens voor?! Maar goed, de gemeente weet al lang van te voren wanneer dit pleinfeest gehouden wordt en voor welke gezinnen met welke kentekens een vergunning afgegeven moet worden. Het was de donderdag ochtend op de dag dat het parkeerverbod in zou gaan, dat een dame nog steeds geen parkeervergunning binnen had. Om haar auto toch te kunnen parkeren is ze maar zelf naar het gemeentehuis gegaan. Wat ze daar te horen kreeg geloof je werkelijk niet… maar het is echt hoe ambtenaren denken. En dan denken ze ook nog eens dat wij normale mensen dat pikken? En ze denken dat ze het goed doen en dat het normaal is wat ze zeggen en denken? Maar dat is het natuurlijk niet! “Mevrouw, wij hebben een parkeervergunning naar u opgestuurd. U moet dat maar af wachten… “. “Ja” zegt die dame,” maar dan kan ik mijn auto nu niet parkeren?” “Ja mevrouw” zegt de dame aan de balie “dat is niet ons probleem?” “Wat niet ons probleem!!! Het is werkelijk niet normaal! Natuurlijk is dat wel jullie probleem… jullie moeten het goed doen”. Vervolgens vraagt die dame of die baliemedewerkster van de ambtenarij een copy uit kan printen? “Nee” zegt de medewerkster van de gemeente “dat is niet het beleid. Het beleid is 1 vergunning per auto per gezin…” Ambtenaren kunnen dus niet nadenken en kunnen ook niet bedenken wat een oplossing zou zijn voor de problemen die zij creëren. Ze zien niet eens in dat zij problemen creëren en snappen vervolgens ook niet dat wij burgers daar vervolgens boos over worden. Echt een gevalletje Narcisme.
Nu zul je zeggen; “ja, dat gebeurt alleen in Kaatsheuvel. Daar geloven ze nog in sprookjes?” Maar nee, het gebeurt ook in andere gemeentes. Zoals in de nabijgelegen gemeente Waalwijk. Ik zal je vertellen. Ik ging trouwen. In Waalwijk. Om met de auto’s en de volgwagens op het plein voor het gemeentehuis te kunnen parkeren kregen we van de ambtenaar van de burgerlijke stand een vergunning mee met datum uur en tijd er op. Deze moesten we copyeren en aan alle genodigden geven. Toen ik trouwde was dat niet zomaar op dinsdagmiddag in een spijkerbroek en een T hemd maar op een donderdag met alles er op en er aan. Omdat de ceremonie best wel uitgebreid was, was er ook licht en geluid bij aanwezig. Muziek opnamen etc. Ook dit licht en geluidsbedrijf heb ik zo’n vergunning gegeven. Maar die moesten er natuurlijk al een uur van te voren zijn om alles op te bouwen. Ook dit hadden we netjes aan de bode doorgegeven en hem verzocht dit te regelen… Ik hoor je denken… dat het daar mis ging. Maar nee dit ging nog goed. De ceremonie duurde geen twintig minuten zoals dat normaal ingepland zou zijn maar ruim anderhalf uur. Het was echt een sprookje met alles er op en er aan waar Wim-lex en Maxima hun vingers nog bij af zouden likken. Uiteindelijk staan wij met heel het gevolg op de trappen en in middels is het geluidsbedrijf af aan het breken… Achter onze rug stond een gemeente ambtenaar met een Melkert baan een bon te schrijven. Niet op de bruidsauto? Niet op een van de volgwagens maar op de bus van het geluidsbedrijf. Ik denk dat als ze de kans had gehad dat ze hem ook op de bruidsauto geplakt zou hebben want zo zijn ze… Ik heb haar nog gevraagd waarom? “Omdat hij er te lang stond…” was haar antwoord. Ik zeg “dat staan we hier allemaal”. “ Ja” zegt ze “maar dit is een bruiloft en ik wil de sfeer niet bederven”. Ik zeg “dat heb je net gedaan!” Ik heb hierover een jaar lang brieven geschreven met de gemeente Waalwijk. Denk je nu werkelijk dat er iemand is die verantwoording durft te nemen en durft te antwoorden? De zaak is voor de rechter gekomen. Denk je dat de rechter luistert en of na denkt? Nee, die zegt vrolijk dat je dit met de gemeente op moet lossen. Daarom, ambtenaren kunnen niet denken. En mensen die niet zelfstandig na kunnen denken zou je op moeten sluiten in een gesloten inrichting en nooit meer terug moeten laten keren naar de maatschappij.
Een paar jaar later maakte ik nog iets leuks mee… Om aan te geven dat ambtenaren niet na kunnen denken en vervolgens het probleem wat zij creëren bij ons neer leggen en net doen alsof het zo hoort? Ik wilde ‘de 80’ gaan lopen. Een jaarlijks wandelevenement van 80 km door De Langstraat. Het startbewijs kon je bij de bieb in Waalwijk kopen. Het was mooi weer, ik dacht “laat ik op de scooter gaan”. Ik rijd zo’n mooie grote brede motorscooter. Ik kom bij de bieb aan en zo’n ding moet of mag je op de stoep parkeren. Mijn ding is meer dan een meter breed en de stoep die de ambtenaren daar gemaakt hebben is erg smal. En als ik hem dan op de stoep zou zetten dan zou er nooit iemand langs kunnen laat staan met bijvoorbeeld een rolstoel. dus dacht ik dan zet ik hem voor de deur op de parkeerplaats in een parkeervak. Het was geloof ik een dinsdagavond en er stond niet één auto, dus heel de parkeerplaats was leeg. Kom ik buiten staat er weer zo’n Melkertbaanpak te schrijven. Ik vraag wat de bedoeling is? Zegt die persoon dat ik hem niet in een parkeervak mag zetten? Ik zeg “waarom niet?” Zegt zij,  “je moet een kaartje kopen”. Ik zeg “dat wil ik best doen, maar waar wil je dan dat ik dat kaartje laat?” Zegt die ambtenaar “voor de ruit?” Ik zeg “welke ruit?” Ja dit was te moeilijk voor haar zegt ze ook nog tegen mij “ik zal het voor deze keer laten zitten?” Ik wilde eigenlijk nog zeggen “nee schrijf hem uit, dan laten we het voorkomen en kan ik de rechter uitleggen hoe dom jullie zijn en hoe belachelijk jullie werken en denken!” Maar ik ben maar gegaan. Het was mooi weer en zo’n ambtenaar heeft toch al geen humor en kan het je knap lastig maken. Das namelijk iets waar ze wel massaal goed in zijn. In lastig doen en moeilijk doen.
Zoals je misschien gemerkt heb doe/deed ik licht en geluid. Zo belde de gemeente Tilburg ooit op voor de opening van het gemeentehuis in Tilburg. Of wij de feestelijke opening van licht en geluid konden voorzien. In het geval je het nu al vergeten zou zijn of er overheen gelezen zou hebben ‘de Gemeente belde dus met ons’. Vroeg mijn collega aan die ambtenaar “kun je dan een parkeervergunning regelen voor de vrachtwagen?” Zegt die dame “die kunt u aanvragen bij de gemeente” Mijn collega houdt de hoorn van zich af en kijkt naar de hoorn en kijkt mij aan en vraagt “wie heb ik dan aan de lijn?” Vervolgens vertelde dat meisje dat de aanvraag van een vergunning 14 dagen duurt en dat de opening al volgende week is. Met andere woorden wij begonnen de rekening al met 80 euro om de parkeerboete te dekken.
Wat ik persoonlijk het ergste vind is dat die 80 euro door het gewone volk betaald moet worden. En 80 euro is misschien niet zo veel maar wij betalen met z’n allen niet alleen de salaris van al die lapzwansen maar dus ook al dit soort fouten. Ik ben en blijf van mening dat er een hof moet komen waar je dit soort zaken aan kunt kaarten en waarbij ambtenaren berecht kunnen worden en dat alle kosten op een ambtenaar verhaald moeten worden. Zo’n hof zou dan geleid moeten worden door mensen die in de bijstand hebben gezeten of die bij een voedselbank hebben gelopen. Omdat ze in Nederland wel ergens recht op hadden maar het niet kregen omdat een ambtenaar weer eens te beroerd was om ergens over na te denken… En dan geen schuldhulpverlening en al helemaal geen voedselbank voor zo’n ambtenaar. Anders leren ze het nooit.
Ook in Tilburg ooit de opening van het Interpolis gebouw gedaan. Echt een superfeest wat werkelijk miljoenen gekost heeft. Veel licht, veel geluid, veel tenten. Bands in de parkeer kelder, bands in de foyer en the Golden Earring in 013. Tot slot een spetterende vuurwerkshow in de tuin. Gemaakt door die fransen die ook dat vuurwerk doen of deden op de Eiffeltoren. In een paar minuten tijd is er echt voor tonnen de lucht in gegaan. En gecontroleerd en op de maat van de muziek. Echt prachtig. Om alle vrachtwagens en trailers van alle bedrijven te kunnen parkeren is er een hele straat afgehuurd. 27 trailers konden we daar kwijt. En om plaats te maken voor collega bedrijven, (je werkt immers allemaal samen en wij kunnen wel nadenken) zetten we de vrachtwagens allemaal netjes aan de kant zodat collega’s er langs konden en makkelijk in konden draaien. Wat denk je? ‘s avonds 27 bonnen op de ruiten. 27 keer 80 euro? Toen de organisator verhaal ging halen bij de gemeente met de vraag “wij hebben toch de Tivoli straat afgehuurd? Daar hebben we een vergunning voor?” (en misschien is er zelfs wel voor betaald?) Kreeg de organisator te horen “ja, jullie hebben de Tivoli straat gehuurd en niet het Tivoli fietspad…” Daarmee bedoelde die ambtenaar die rode strook met die witte blokjes er langs!!!! Om aan te geven hoe ambtenaren denken…   (de Tivoli straat is één richtingverkeer en maar één rijstrook breed dus moet je hem wel aan de kant zetten anders kan er niemand meer langs!)
Nu zul je denken dat gebeurt alleen maar in het zuiden… Nee, dat gebeurt ook in de rest van het land. We waren ooit in Amsterdam voor een feestje ivm de Nederlands Japanse betrekkingen van 300 jaar of zo. Een feestje op het dak van dat museum boven de Eitunnel. Je weet wel met de koningin en zo. Hartstikke leuk. Alleen jammer van dat pokkenweer… Op dat dak. We hadden parkeervergunningen dus zet een van de bandleden haar auto in een parkeervak en bam de parkeervergunning er op. ‘s Avonds natuurlijk een bon. De reactie van de gemeente Amsterdam, “je hebt hem in een parkeervak gezet”. “ja” zegt die dame van die band, “wat dan?” “Ja” zegt de ambtenaar “je hebt hem in een parkeervak gezet en dat kost ons geld nu lopen wij inkomsten mis omdat jij je auto op een vak hebt staan met een vergunning er op en nu kan daar geen auto staan die gewoon betaald dus lopen we inkomsten mis”. Zegt dat bandlid “waarom dan 80 euro? Zoveel betaal je niet, zelfs niet in Amsterdam? dus waarom dan niet gewoon uurprijs?” Zegt de ambtenaar “ja dat is het beleid”. “Maar waar had ik volgens dat beleid mijn auto dan moeten laten? Midden op straat? In de Eitunnel?” Alles was goed maar een auto in een parkeervak plaatsen is in Amsterdam ‘not done’! Ik wil hiermee maar aangeven hoe ambtenaren denken en hoe narcistisch zij te werk gaan. Het interesseert hun werkelijk niet wat voor gevolg hun handelen heeft…
In Leiden hebben we wel gelachen. We deden daar in het centrum een grote vakantie beurs van een grote travel agent. Ik werkte voor de organisator. Om alles sfeer te geven werd er met decors en rekwisieten een mooie sfeer gecreëerd  Arabische hoeken en Russische spullen en een hele jungel. Een Azië hoek… Werkelijk prachtig. Je moet die vakantiebeurs eens bezoeken. Dan zul je het beleven…
En buiten voor de deur was een stukje Afrika gemaakt inclusief safari jeep. Deze auto stond dus te midden van dit tafereel. Het was een oude legerjeep die als rekwisiet gekocht is en dus niet op kenteken. (Even een korte uitleg; auto’s van defensie hebben een eigen kenteken. Alle auto’s van defensie hebben een eigen kenteken. Ongeacht wat voor auto, dus ook gewone personen auto’s maar die zijn wel aan het kenteken te herkennen. Wordt een auto ooit verkocht dan wordt er een nieuw burger oftewel ‘civiel kenteken’ aan toegevoegd. Dat was bij deze jeep dus niet gebeurt) omdat een civiel kenteken niet nodig is omdat de auto nooit meer de weg op zal gaan en omdat hij als rekwisiet verkocht is… Staan er vrolijk twee ambtenaren met een Melkert baan een bon te schrijven. Ze hebben nog even gebeld met de centrale. Wij hebben dit tafereel vrolijk aangekeken en hebben er smakelijk om gelachen. We zijn wel benieuwd naar hoe dat gesprek gegaan zou zijn met die centrale. We hebben nooit een bon gezien. En defensie? Die weten niet eens aan wie zij die auto verkocht hebben.
Het tegenovergestelde van handhaven gebeurde bij ons in De Moer. Ik woonde langs voetbalvereniging Blauw wit. Met deze vereniging hebben we heel vaak om de tafel gezeten om het parkeerbeleid eindelijk eens geregeld te krijgen. Mensen parkeerde hun auto’s maar overal en waren te beroerd om een paar meter te lopen. Auto’s werden bij ons op de dam gezet zodat wij er niet meer op of af konden. Regelmatig heb ik gedriegd met een brede aanhanger die auto’s te rammen. Als ze ze niet weg zouden zetten. Als mensen dan zeiden “dan ga je het betalen” zei ik “nee hoor, want het is eigen terrein en jij mag hier helemaal niet staan”. Maar ja de wetgeving of de rechter zal hier wel weer anders over denken… Uiteindelijk heeft de gemeente wel twee palen geplaatst met verboden te parkeren buiten de vakken? Maar de gemeente handhaaft helemaal niet. Ook niet als je daar om vraagt? Ook de politie voert geen fuck uit? Ze sturen ook gen ambtenaar geen boa zelfs geen wijkagent. Zelfs niet als je exact de tijden doorgeeft waarop het voorkomt. Ook kentekens heb ik bijgehouden en doorgegeven maar de Politie? Die doen echt niets. En wie zijn de mensen die alsnog parkeren? Bestuursleden van de voetbalvereniging en ambtenaren van de gemeente
Die weten dat ze het kunnen maken en dat er toch niet gehandhaafd wordt… Zo zijn ze…

Kijk ook op facebook op wei geloof jij en deel mijn verhaal met zo veel mogelijk mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten