dinsdag 4 juni 2013

‘Fyra’ is Italiaans voor ‘naar je centen kun je fluiten…’



‘Fyra’ is Italiaans voor ‘naar je centen kun je fluiten…’

De hoge snelheidslijn… Al tientallen jaren moest deze er komen. De Fransen hebben al sinds begin jaren tachtig de TGV. Deze rijd al decennia probleem loos rond in Frankrijk. De Duitsers hebben de ICE ook wel ‘Icetrain’ genoemd. Ook dat ding rijdt al jaren rond zonder problemen. Die dingen rijden duizenden kilometers, dan kunnen ze dat kleine stukje van misschien uiterlijk 100km Nederland in en Nederland snel weer uit ook wel doen. Maar nee… Nederland moest perse zelf zo’n ding hebben. Ik zeg Nederland en ik hoor je denken? “Dat was toch een beslissing van de NS top?” Ja, dat klopt maar Nederland is als staat nog steeds aandeelhouder van de NS en heeft dit in mijn ogen absurde plan ook niet afgekeurd of is met een beter plan of alternatief gekomen.

Dat stukje rails zijn ze echt veel te lang aan bezig geweest. Daarna duurde het nog eens veel te lang voordat die hondenkoppen (En dan bedoel ik niet de verantwoordelijke minsisters maar die treinen want dat is /was hun bijnaam) er uiteindelijk kwamen… Bleek er werkelijk van alles mee mis te zijn? Op een gegeven moment heeft iemand zelfs besloten dat ze dan in Nederland maar wat langzamer moesten rijden? Een hoge SNELHEIDs lijn die langzamer moet? Vanwaar dan al dat geld wat we hiervoor over de balk gesmeten hebben? Dan hadden ze net zo goed over het al bestaande spoor kunnen rijden! Langzamer rijden is alsof je een 3D film overzet op VHS en dan op je oude zwart-wit toestel wil kijken….

Als leverancier dien je de industrienorm van je land te handhaven. Tenzij de norm in het land waar je het product aan levert hoger is dan de norm in je eigen land. Het kan dus best zijn dat de norm in Italië lager is dan in Nederland. In dat geval denk goed na voordat je in Italië in een trein stapt of op een cruiseschip of in een vliegtuig? In Nederland hebben wij redelijk hoge industrie normen. In Duitsland zijn de normen in mijn ogen het hoogst. Als wij vanuit Nederland aan Duitsland willen leveren dienen wij dan ook de Duitse normen te hanteren. Veel bedrijven in Nederland doen dit dan ook standaard. De Fyra heeft dit dus niet gedaan. Er is dus ook niemand die hier op toegezien heeft?
Alsof je besmette melkpoeder uit China inkoopt en in Nederland op de markt brengt. De overheid zou hier op toe moeten zien en wij burgers zouden de overheid hierin moeten kunnen vertrouwen maar dat doen we dus allang niet meer.

Waarom moesten Nederland en de NS het zonnodig zelf doen? Vandaag hoorde ik op het nieuws nog een persoon van de NS die zichzelf kennelijk belangrijk vind zeggen “we gaan er vanuit dat wij als NS de HSL nog kunnen blijven exploiteren… we hebben er ervaring in?” Waarin vraag ik me af? In prutsen? In slapen, wat je nu zo lekker kunt in die Fyra? Ze reiden toch niet meer! Zet ze achter het centraal dan kunnen er nog mensen in slapen ’s nachts. Dan heeft er tenminste nog iemand plezier van.

Dan hoorde ik gister ook een minister zeggen dat ze nog moeten gaan bekijken of ze de centen nu kwijt zijn? WAT? Moet je dat nu nog gaan bekijken? Zo’n opmerking moet je in het bedrijfsleven maken? Dan wordt je op staande voet ontslagen, je werkgever schopt je naar buiten en kom je nergens meer aan de bak! En de minister zegt doodleuk “we moeten nog even bekijken of we de centen nu echt kwijt zijn?”

Tros Radar en Vara’s Kassa en weet ik wat voor programma’s proberen ons consumenten er wekelijks op te wijzen dat wij goed op moeten letten bij de aanschaf van een product. Dat we de voorwaarden goed moeten lezen. Dat we de kleine lettertjes goed moeten lezen en dat we moeten controleren of het product dat we willen kopen wel voldoet. Niet alleen aan onze wensen maar ook aan bijvoorbeeld veiligheidseisen van dit land. Blijkbaar hoeven ministers dat dus niet? En ik hou niet alleen de minister hier verantwoordelijk voor, maar erger nog, ze hebben een heel ministerie achter zich staan die voor hun het werk doen? Ik zou zeggen heel dat ministerie ontslaan en geen huurtoeslag en zorgtoeslag of wachtgeld maar direct naar de bijstand en geen toekenning voor de voedselbank afgeven. En o ja, hun inboedel verkopen of de schade van de Fyra te vergoeden. En als ze het dan nog niet kunnen betalen dan zet ze maar zonder pardon hun huis uit!

Dat mag natuurlijk niet… en je mag het in Nederland ook niet verwensen. Want dan is er wel weer iemand bij het openbaar ministerie die een slechte dag heeft en je voor het gerecht sleept? Maar het is ook hoe deze mensen met ons om gaan. Voor ons hebben ze ook geen pardon. En ze spelen wel met ons belastinggeld. Omdat ministers/de overheid niet goed opletten moeten wij bezuinigen. En dat is wat mij zo boos maakt… Ik wordt gekort, ik kom niet aan werk of aan een huis omdat zij het jarenlang hebben lopen verprutsen. En Mark Rutte gaat heel slim iedere morgen op de fiets met de gedachten van “zo nu kunnen ze van mij tenminste niet zeggen dat ik in een dikke bak naar mijn werk ga”. Maar andere minister gaan gewoon door met hun luxueuze leventje en denken echt geen minuut aan ons als ze ‘s avonds aan de Chardonnay zitten…

Bij Tros Radar hebben ze tussendoor steeds zo’n reclamefilmpje met zo’n app. Misschien moeten wij voor de minister ook zo’n app maken dan kan hij daarmee naar Italië naar de Fyra. “Als u het product niet kunt vervangen of repareren dan mag u geen tegoedbon uitschrijven en dient u het aanschaf bedrag terug te betalen aan de klant”. En omdat wij nog steeds geen gebruik kunnen maken van een HSL ben ik van mening dat de minister het geld dan terug moet geven aan de belastingbetaler.

Wij betalen accijns op brandstof om in parijs te kunnen komen omdat dat met de trein nog steeds niet mogelijk is…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten